Zdeněk Pošíval

Zaplaťte i za svou smrt!

4. 08. 2010 15:10:00
Napadají mě i další názvy, třeba: Necháme vás klidně umřít, stejně nám zaplatíte! Já vím, je to silná káva, opravdu na pováženou, ale za úvahu stojí. I pan Věnek Kulhánek se pozastavuje nad podivnou praxí, což mě patrně pošťouchlo k tomu, abych se rovněž přidal se svou pochybností.

Kamarádovi v nemocnici zemřela žena, musel za ni zaplatit regulační poplatky: zdrcený žalem nad náhlým skonem ženy, s níž žil klidně a spokojeně téměř půl století, snad ani nevěděl, co od něho chtějí, vytáhl peněženku a navíc ještě personálu uctivě a pokorně poděkoval za péči, kterou nebožce v nemocnici věnovali. Jenomže tu paní přinezla záchranka v bezvědomí, z něhož se už nikdy neprobrala, tudíž ani nepožívala stravu, jejíž konzumaci se právě často přisuzuje účel poplatků za pobyt ve špitále. Podobně by se mohlo přihodit, že host si pronajal pokoj na hotelu a zemřel: jak zaplatí za svůj pobyt s tak špatným koncem? Opravdu mi to požadování poplatků od kohosi jiného než od pacienta nejde do hlavy a nabízejí se mi podivná srovnávání.

Třeba, jak si dáte porouchané auto do opravny, tam si vůz ponechají týden, odevzdají vám jej nepojízdný s účtem za opravu, za použité nářadí a za parkovné. Napadlo mě, že asi odmítnete zaplatit za marnost, ale hned takové srovnání zavrhuji, přeci jen poměření nějakého předmětu s lidskou bytostí není vhodné a důstojné. Možná by bylo vhodné uvedený příklad vyškrtnout, jenomže uvedený příměr asi nenapadne jenom mne. Peněžní spekulování s koncem člověka je vlastně také silně zpředmětnělé.

Uřízne-li vám chirurg zdravou nohu namísto té určené k amputaci, bude platit chirurg vám, nikoliv vy jemu. Prokážete-li jurisdiktně, že léčba nebyla náležitě účinná nebo mylná, dostanete od nemocnice peněžní náhradu. Ale když pacient skončí na márách, musí si svůj konec zaplatit. Neúčinné oživování pacientky a elementární úkony s tím spojené, byly k důkladnému ověření stavu medicinsky nutné a potřebné, ale ty snad uhradí pojišťovna, či ne?

Obtěžování a vymáhání regulačního poplatku od pozůstalých či jiných osob mi připadá nepatřičné a lidsky odcizující.

Autor: Zdeněk Pošíval | karma: 27.27 | přečteno: 2102 ×
Poslední články autora